Förbättrat mående

Skrivet igår, fredag


Återigen en helg som närmar sig. Läget har förbättrats en del sedan sist, och jag hoppas det består under helgen. Sorgen har legat nära hela veckan, över det vi hade, och det vi förlorat. Förvisso var det väl en illusion måhända. Där vi förmodligen bägge två trodde något om den andra som inte stämde. Där vi förmodligen trodde att vi stämde bättre överens än vi gjorde. I början är det ju aldrig lätt att veta exakt hur den andra personen är. Såvida man inte varit vänner sedan förr, och haft tid att lära känna varann. Det gör bara så ofattbart ont att förlora det jag trodde att jag hade. Den partner jag trodde att jag hade och det förhållande jag trodde att det var. Ser jag däremot på fakta över hur han verkligen är, och hur vårt förhållande verkligen blivit, så känns det som det ända rätta att gå isär. Jag kommer inte bli tillfredsställd med honom, och han kommer inte bli tillfredsställd med mig. Vi har för olika behov. Vi tänker för olika. Har för olika åsikter och värderingar på saker. Visst finns det även likheter. Men de är klart färre än olikheterna. För vissa kanske det fungerar bra med en hel del olikheter. Troligtvis beror det väl på vari olikheterna ligger. Och hur man är som personer. I mitt fall vet jag av alla mina erfarenheter, att jag passar bäst med någon som är så lik mig som möjligt. För vissa andra kanske det är motsatsen som passar bäst.


Läget har ändå förbättrats, trots all sorg. Vi har börjat kramats igen, och visat varann respekt, och längtan och behov av varann. Jag kan inte säga om det gör saken bättre eller sämre att vara varann nära. Tidigare kunde jag inte vara honom nära då jag kände mig så sviken. Men nu har det gått ett tag sedan dess, och så länge jag inte tänker på det som hände så fungerar det, och har oftast känts bättre än att vara ifrån varann. Det är enormt bitterljuvt. Att hålla om varann och veta att vi samlar styrka inför att orka med att gå ifrån varann för att förnuftet säger att det är bäst. Inte för att känslorna säger det. Så sorligt att det ska behöva vara så.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0