Att stå mitt imellan….

Och så har man hamnat där igen. Frågade exA (barnens pappa) en dag om ett ljud som kom från bilen. Avskyr egentligen att behöva be om hjälp, men ibland har nöden ingen lag. Inte var det heller någon stor sak jag bad om. Frågade bara om han hade en aning om jag behövde vara orolig för ett visst knackande ljud ifrån bilen och kanske lämna in på verkstad för att undersöka vidare. Tänkte att det räckte att han stående ifrån sin dörr kanske bara kunde säga vad han trodde, men istället grabbade han snabbt kläderna och ville kolla i motorhuven och konstaterade sedan snabbt att olja fattades. Förvisso kände jag mycket väl till att bilen läcker olja. Men då jag fyllt på den bara några veckor tidigare så trodde jag inte det var behov av det så snart igen, och hade inte ens tänkt tanken att ljudet kunde ha med det att göra. Efter att exA sedan frågat mig om jag visste vilken olja jag skulle ha, vilket jag inte visste, så erbjöd han sig att följa med i bilen bort till macken. Så off we went...och efter att han kollat lite i instruktionsbilen, förhört mig om tidigare olja och oljebyte så valde han ut en ganska billig olja. (Om nu något i oljeväg kan kallas billigt). Vi snackade lite om saken. Han förklarade att jag inte kunde byta tillbaks till annan finare olja efter denna olja, men att det ju inte fanns någon mening med att köpa dyrare olja när bilen är så gammal, och läcker så mycket olja. Det blir bara som att kasta pengarna i sjön, och det vill man ju inte göra. Eftersom jag visste att exsambon (exB) hade använt någon finare och dyrare olja så förstod jag att det inte var samma. Så därför förhörde jag mig noggrant om det verkligen var okey för bilen att blanda i denna enklare och billigare. Men jodå. Åt det hållet var det helt lugnt menade han på. Men det skulle inte finnas någon återvändo utan jag var tvungen att därefter fortsätta med samma sort. Så därför blev det så. Den billigare oljan. Oljudet försvann omedelbart efteråt. Skönt. Allt frid och fröjd....trodde jag.


 Nu igår, en till två veckor efter påfyllandet av den "billiga" oljan, råkade jag förstås nämna detta i samtal med exB. Och vad händer om inte att han givetvis har en helt annan uppfattning om det hela. Förvisso stod jag där som det stora frågetecknet jag kände mig som och kom inte ens ihåg vad typen av den olja hette som jag och exA köpt, och orkade inte för stunden springa ut i bilen och kolla på förpackningen vad det stod. Men jag talade om precis vad exA sagt och att oljan var en billigare och enklare olja. ExB hävdade istället att ifall det var en speciell olja jag köpt (olja X kan vi kalla det för enkelhets skull) så kunde hela bilen bli förstörd. Jahopp....vad kul att höra det. Men det var ingen fara, jag kunde bara byta tillbaks till en finare sort. Fanns billigare finare sorter på Biltema menade han på. Jaha. Men exA hade ju sagt att det inte fanns någon återvändo, men jo då så farligt var det inte menade exB på, bara jag bytte nu och inte hällde i något mer utan slängde resterande. Hm. Jag och exA hade ju ändå hävt rätt rejält mycket i. Så här står man och kan inte ett dugg om saken. Och sådana där saker vet jag är superkänsliga saker för killar (har ju fått viss erfarenhet efter ett antal förhållanden). Tror man inte omedelbart på ens kille när det gäller sådana här bilsaker så är det kört. Spelar ingen roll om det så är en expert inom ämnet som sagt något annat.....man ska alltid lita på sin kille ändå! Även om man inte gör det. Nu är förvisso bägge dessa bara exare och inte längre pojkvänner till mig. Tack och lov, annars hade jag legat risigt till. Men likförbannat blev jag en aningens nervös när jag stod där med exB i luren och han hävdade nästan motsatsen till vad exA sagt. Hjälp tänkte jag snabbt.....vem ska jag tro på??!!  Ingen utav dom har jobbat med bilar, och ingen av dom kan jag påstå verkar ha mer eller mindre erfarenhet än den andra. Möjligtvis skulle jag gissa att exA är ett strå vassare i kunnandet om bilar, motorer och dylikt. Och jag vet att exB är en aningens överpetig med saker ibland och många gånger kräver finare än vad som behövs. Försökte nervöst förklara för exB vilken sits han försatt mig i och hoppades så mycket jag bara orkade att han inte skulle ta illa vid sig. Jag är inte kunnig alls i ämnet, och nu står två personer och säger motsatta saker till mig. Hur ska jag veta vem som har rätt??! Kunde han förstå dilemmat.... Hm. Han visade i alla fall ingen tjurighet men det där vet jag sen förr går inte att lita på. Utan det har ändå hänt i flera förhållanden att man fått hört sådant där flera år efteråt.


Det slutade med att jag sa att jag ville höra från fler håll vilken sida andra väljer innan jag kunde veta vem jag skulle våga lita på. Jag ska därför ringa bilverkstan som har hand om mitt bilmärke. *sucka* Så får vi se. Och så håller jag bara tummarna så hårt jag kan för att jag inte ska behöva höra detta i åratal efteråt från exB om att jag minsann inte litade......bla bla bla. *stön*. Och så håller jag även tummarna för att exA inte får nys om att jag bytt olja igen ifall det slutar med det, för då får jag väl i flera år framöver höra därifrån att jag litade minsann inte på.....bla bla bla. *urk*


Som att välja mellan pest eller kolera.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0