Oj oj oj

Idag har det varit en pärs. Var iväg till macken för att fylla luft i däcken. Och även om jag alltid brukar byta mina däck själv, så har jag på något sätt alltid lyckats undkommit att behöva fylla på luft. Det har alltid någon kille fixat åt mig. Men nu var jag själv och skulle ro det där i land. Och jisses vad många turer det var i det. Först var jag tvungen att fråga en kille i macken hur mycket luft som ska vara i mina däck, för det gick inte att hitta i min servicebok trots att jag i princip bläddrade igenom varenda sida. När jag sedan kom ut till luftslangen med mätaren i handen kunde jag först inte fatta hur jag skulle få dit den. Jag tryckte dit...men den lossnade. Tryckte igen....men den lossnade igen. Tillslut lyckades det. Det handlade tydligen om att man måste dänga dit den lite hårdare än jag gjorde. Jaha. Då kom nästa steg att dra ut slangen ur den där rundeln som den var upphängd på. Men någon smarting hade ju fått slangen att fastna på fel sätt, så då fick jag ställa mig att fixa till det där också. Pust. Tilllslut kunde jag då äntligen dra ut slangen, men vad händer, jo slangen rycks snabbt tillbaks igen. Jag drar ut igen, och lika fort vill den tillbaks igen. What the hell.....hur ska det här gå till??! Ser för min inre syn hur jag får stå och mothålla den där när jag ska pressa i luft i däcken för att den inte vipps ska flyga tillbaks igen. Det kan bara inte vara meningen! Så mycket insåg jag. Efter lite prövande insåg jag hur det funkade. Man drar ut en ganska rejäl bit, och då finns det tydligen olika lägen där slangen fastnar. Puh. Skönt att det även fanns en lösning där. Började ju bli en aningens nervös över hur jag skulle lösa det där utan att behöva skämmas ihjäl mig.

Då hade jag äntligen kommit till att fylla i luften. Men hur funkade då den där mätaren. Hm. Det stod noll när jag tryckte dit den. Hm. Märkligt. Inte kan det ju ha varit totalt slut med luft. Och mackkillen hade sagt att det skulle vara mellan 220-230.  Började iallafall trycka i luft. Och lte mer luft. Och lite mer luft. Och det var då katten vad den där mätaren rör sig långsamt uppåt. Är det verkligen meningen att det ska stå 220 där??!!  Kändes lite konstigt. Men det borde ju det. Vart skulle det annars stå liksom. Så jag fortsatte. Lite mer luft, och lite mer luft, och........*pang*-. Nä skämtar bara. Men tillsut tänkte jag ändå att det kanske vore bäst att gå in och fråga den där mackkillen igen. För däcket såg ju normalt ut, och ändå stod det under 100 på de där röda sifforrna. Så jag gick in, och killen var snäll och följde med. "Nämen gud....du har ju fyllt i 5 liter ju!!!" säger han då. Eh.....jaha. Vart står det, frågade jag väldigt förvånat och försynt och kände mig som en jubelidiot. Förvisso hade jag sett de där svarta sifforna på höger sida. Men de verkade liksom mindre intressanta än de röda. För de svarta stod ju bara en 0, en 1:a, en 2:a osv på. Och jag skulle ju ha 220-230 i. Så de verkade ju visa något annat....hade jag tänkt. De röda visade ju åtminstone tiotal, och sedan hundratal. Men när han förklarat att det ska stå på 2,2 - 2,3 så förstod jag. Men hur fanken skulle jag ha kunnat veta det??! Måste dock tacka mig själv för att jag inte var så envis som jag ibland kan vara så att jag inte bara fortsätte trycka dit ännu mer luft bara för att slippa be om hjälp. För som killen sa kunde däcket ha exploderat om jag bara tryckt i lite mer. Oooops! Jisses.

Resterande däck fixade jag dock. Men gud vad jag skämdes och kände mig dum när jag kom in igen. Jag blir väl säkert den mackens samtalsämne för den här dagen .


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0