Sjukhelg

Sista tiden har varit en pärs. Under helgen fick alla planer ställas in då jag mådde alltför dåligt för att klara av något. Förvisso skönt att slippa sonens fotboll. Kan inte hjälpa det men det är ju bara så tråkigt så att klockorna stannar. Möjligtvis kan det vara någorlunda uthärdligt och tom lite mysigt på sommaren om det är fint vackert väder, härlig värme, en vettig tid på dygnet, och då dottern sitter skötsamt intill. Men att få allt det där att stämma är ytterst sällsynt. Så det var en himla trist helg. Inte ens laga mat klarade jag av, utan istället fick jag beställa hem en pizza på lördagen som vi även åt av på söndagen. Yeh vad kul !   *not* Tiden tillbringades istället antingen vilandes i sängen eller försiktigt sittande vid datorn. Lugnt lugnt var allt tvunget att gå. Och gåendet i huset fick minimeras så mycket det gick, då det oftast fick göras dubbelvikt och med mycket mer magsmärtor än vid sittande tillstånd. Vet fortfarande inte orsaken till värken. Men tror inte längre det är mensvärk. För värken fortsatte även efter att mensen försvann. Dessutom finns det vissa bitar jag av ren genans uteslöt ur min beskrivning. Nämligen den att jag inte enbart hade ont i magen, utan även baken. Vilket jag tyckte var en allra högst udda kombination. Hur sjutton kan mensvärk göra ont i baken också. Låter ju hur knasigt som helst. Men när jag googlat lite såg jag att det inte var alltför ovanligt. Det är tydligen fler som har. Och det fanns olika sjukdomar med symptom som väldigt mycket liknade just mina. Önskar väl dock nästan att de inte gjort det. =/ Eller hur kul låter det att ha endometrios, eller ännu värre.....ändtarmscancer. Förstår att jag borde undersöka mig. Vet att jag även haft detta förr. Många gånger. Men inte alls såhär långa stunder. Inte i närheten. Tidigare har det bara varit 5-15 minuters-anfall. Och ganska sällan. Dock under många års tid. Men bortsett från att den där kolikkänslan som bakvärken fick mig att känna....ja jag förstår att det låter udda, som jag känner igen sen förr, bortsett detta så liknande inte anfallet alls det jag haft förr. Detta höll ju i så länge så jag knappt visste vart jag skulle ta vägen. Flera timmar. Dessutom fortsatte det ju komma, flera gånger under den ena dagen efter den andra.


Får faktiskt ren panik bara jag tänker på att befinna mig någon annanstans än hemma vid nästa menstillfälle. Vet inte hur jag ska hantera det. Visst jag borde undersöka mig. Måste verkligen det. Har tänkt det många gånger förr. Men undvikit det och undvikit det. År ut och år in. Lyckats förträngt problemet. Skrämmer livet ur mig att undersöka mig där. Rys Men nu när det blev så väldigt mycket värre....så känns det som jag närmast tvingas till det. Kan inte ha det som sist. Så min plan är att jag måste ta mod till mig att göra detta. Och jag ska också försöka skaffa medicin för att få mindre blödning. Tydligen ska det åtminstone lindra om det är endometrios. Och sådan medicin kanske jag borde haft ändå, med tanke på hur mycket blödning det ändå kan bli just den där "andra" dagen i mensperioden.


Så det är min plan. Får se om den håller.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0